logo
    • 08 KWI 20
    • 4
    Porada dentystyczna bez wychodzenia z domu w czasie COVID-19 | e-recepta

    Porada dentystyczna bez wychodzenia z domu w czasie COVID-19 | e-recepta

    W związku z rozwijającą się epidemią koronawirusa w Polsce i na całym świecie niezbędne było wprowadzenie szeregu ograniczeń, które mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się Covid-19. Przypominamy, iż obowiązują restrykcje dotyczące m.in. swobody poruszania się, a zatem należy ograniczyć do absolutnego minimum wychodzenie z domu. Dozwolone jest wyłącznie przemieszczanie się do pracy, na niezbędne zakupy żywnościowe oraz do apteki. Ponadto po ulicach nie można poruszać się w grupach większych niż dwie osoby. W naszym wpisie chcemy omówić bardzo ważną kwestię związaną ze zdrowiem, a mianowicie co zrobić, gdy musicie wykupić przepisany przez specjalistę lek na receptę? W jaki sposób działa e-recepta?

    Pandemia SARS-COV-2

    Tak jak wspominaliśmy w naszym wcześniejszym artykule SARS-Cov-2 to nowy szczep koronawirusa, który wywołuje u chorych zespół ostrej niewydolności oddechowej, tym samym bezpośrednio prowadzi do ciężkiego zapalenia płuc.

    Koronawirus z łatwością przenosi się drogą kropelkową, na przykład podczas kichania albo kaszlu, ale także rozmowy.

    Należy zaznaczyć, iż wirus nie jest przenoszony przez zwierzęta. Najwyższe zagrożenie infekcją dotyczy osób przebywających w zatłoczonych, zamkniętych przestrzeniach lub w trakcie bliskich kontaktów. Chorobę można rozpoznać po następujących symptomach: wysoka gorączka (powyżej 38 stopni), kaszel, duszności, problemy z oddychaniem, bóle mięśni, zmęczenie.

    Konsultacja lekarska online – ratunek dla osób przewlekle chorych, ale nie tylko…

    Gdy powszechnie mówi się o zagrożeniu koronawirusem SARS-CoV-2 nie lada problem mogą mieć osoby, które regularnie przyjmują określone leki w momencie, gdy będą potrzebowały nową  receptę, gdyż do tej pory konieczna była wizyta w gabinecie lekarskim. Obecnie procedura ta została uproszczona, dzięki e-receptom.

    Kiedy możemy otrzymać e-receptę bez wychodzenia z domu?

    Na początku 2020 roku wprowadzono udogodnienie, dzięki któremu możliwe jest otrzymanie recepty w formie elektronicznej. Taką receptę wystawiają specjaliści nie tylko w trakcie tradycyjnej wizyty, ale także – co w czasie pandemii COVID-19 jest na wagę złota – podczas konsultacji lekarskiej online lub telefonicznej. Takie rozwiązanie jest istotne zwłaszcza dla pacjentów zaliczanych do grup podwyższonego ryzyka, którym szczególnie zagraża koronawirus – seniorom oraz osobom cierpiącym na choroby przewlekłe (np. cukrzycę, choroby autoimmunologiczne, nadciśnienie), czy też dla osób, które przebywają w domowej kwarantannie.

    Jak można odebrać e-receptę?

    Jeśli zaistniała taka potrzeba i skontaktowaliście się ze swoim lekarzem, a ten przepisał Wam wybrany lek dostępny na receptę to procedura otrzymania wirtualnej recepty wygląda następująco:

    – Otrzymacie kod e-recepty na podany przez siebie numer telefonu w wiadomości SMS lub załącznik PDF na pocztę mailową. E-recepta będzie również dostępna na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP).

    – E- receptę można także otrzymać jako tradycyjny wydruk informacyjny, który należy pokazać w aptece.

    Internetowe Konto Pacjenta – jak można je założyć?

    Każdy pacjent może uzyskać najważniejsze wiadomości związane ze stanem swojego zdrowia lub bliskich (np. swoich dzieci, dot. terminów obowiązkowych szczepień) internetowo. Na koncie pacjenta zostaną wyświetlone wszystkie e–recepty. Aby założyć takie konto należy zalogować się za pomocą Profilu Zaufanego (zakładamy go albo online, przez swoje internetowe konto w banku, albo osobiście w urzędzie – konieczne jest okazanie się swoim dowodem tożsamości).

    IKP jest aktywne na portalu www.pacjent.gov.pl.

    Realizacja e-recepty w aptece

    Gdy już posiadacie potrzebną e-receptę musicie się udać do najbliższej apteki, aby ją zrealizować. Należy pamiętać, aby mieć ze sobą:

    – czterocyfrowy kod z SMS-a oraz swój numer PESEL (lub pacjenta, dla którego wykupujecie receptę);

    lub

    – przeznaczony do zeskanowania kod kreskowy z e-recepty przesłanej mailem.

    Dzięki tym informacjom farmaceuta uzyska dostęp do danych Systemu Informacji Medycznej dotyczących określonego zlecenia.

    Nadanie upoważnienia bliskiej osobie

    W niektórych przypadkach (gdy pacjent nie może samodzielnie wykupić recepty i odebrać leku) można nadać wybranej osobie odpowiednie upoważnienie w systemie IKP. Istotne jest, aby obie osoby, a zatem upoważniający, jak i pełnomocnik miały aktywne Internetowe Konto Pacjenta. Upoważnienie umożliwia pełnomocnikowi uzyskanie dostępu do wybranych danych na określony czas. Tym samym taka osoba może odebrać Waszą e-receptę.

    Upoważnienie będzie niezwykle pomocne w przypadku osób starszych czy też przewlekle chorych, które nie są w stanie samodzielnie odebrać leków lub też pacjentów przebywających na domowej kwarantannie. Wtedy należy przekazać lek, pozostawiając go pod drzwiami mieszkania.

    Jak długo jest ważna e-recepta?

    Po otrzymaniu e-recepty należy zwrócić uwagę na jej terminową realizację, aby nie straciła ona swojej ważności. Z reguły e-recepta jest ważna 30 dni, ale są i takie, które są ważne 7, 120 lub 365 dni. Jeśli dana receta ma być przez rok ważna, lekarz musi to zaznaczyć.

    Poniżej przedstawiamy ważność e-recepty na niektóre leki:

    – antybiotyki — pacjenci mają tylko 7 dni na zrealizowanie e-recepty,

    – preparaty immunologiczne – ważna przez 120 dni,

    – 1 rok (365 dni) – na wybrane leki stosowane w terapii osób przewlekle chorych, gdy dane medykamenty są stale przyjmowane. W tym przypadku musicie zwrócić uwagę, aby lekarz zaznaczył, że e-recepta ma być ważna przez 365 dni — musi być określona „data realizacji do..” określonego dnia. Choć e-recepta jest wystawiona na 365 dni, to możliwe jest jedynie przepisanie leku maksymalnie na 360 dni kuracji.

    Gdyby lekarz nie uzupełnił daty realizacji („data realizacji od …”), to czas na wykupienie e-recepty liczy się od momentu jej wystawienia. W przypadku gdy specjalista zaznaczy późniejszą datę realizacji, to na e-recepcie  będzie ona również widoczna — od tego dnia można wykupić lek, wtedy 30 dni ważności e-recepty liczy się od wpisanego terminu.

    Jakie są zalety e-recepty?

    Tradycyjne papierowe recepty mogły ulec zniszczeniu czy zgubieniu, co w przypadku e-recepty jest niemożliwe. Zaletą e-recepty jest także możliwość jej realizacji w dowolnej aptece bez konieczności robienia odpisu, np. gdy któregoś z przepisanych leków nie znajdzie się w jednej aptece, recepeta zrealizowana częściowo nie straci także refundacji.

    W przypadku tradycyjnych recept wypisywanych przez lekarza pismem ręcznym (niewyraźnym) istniało prawdopodobieństwo złego odczytania przez farmaceutę i wydania niewłaściwego leku,  e-recepta jest zawsze czytelna.

    Porada dentystyczna online w czasach koronawirusa

    Ze względu niebezpieczeństwo infekcji koronawirusem SARS-CoV-2, stomatologów obowiązują nowe zasady przyjmowania pacjentów, o których pisaliśmy w naszym wcześniejszym artykule. Większość wizyt w gabinetach stomatologicznych, które nie były konieczne lub też nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia czy życia pacjentów musiała zostać odwołana lub zawieszona.

    W wyjątkowych okolicznościach pacjenci mogą zdecydować się na konsultację online z jednym ze specjalistów. Porada stomatologiczna będzie się odbywać bez wychodzenia z domu. Gdyby konsultacja stomatologiczna online była niewystarczająca, lekarz może zdecydować o konieczności  skierowania pacjenta na tradycyjne leczenie stomatologiczne. Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Zdrowia ze stacjonarnych usług stomatologa będą mogły na razie korzystać wyłącznie te osoby, u których występuje: ból, proces zapalny i ropny, uraz, torbiel oraz stan z wysokim ryzykiem wystąpienia powikłań u pacjentów.

    Zanim udacie się do gabinetu stomatologicznego świadczącego dyżur jako pogotowie stomatologiczne koniecznie skontaktujcie się z lekarzem, który oceni czy Wasz stan kwalifikuje się do przyjęcia w trybie pilnym.

     

    # porada dentystyczna # porada stomatologiczna # konsultacja lekarska online # apteka # PESEL # e-recepta # # system IKP # koronawirus # coronavirus # COVID-19 # SARS-Cov-2 # epidemia # pandemia # zdrowie # pomoc dentystyczna # telemedycyna # teleporada

    Leave a reply →
  • Posted by Mirella Zaborska on 09/04/2020, 16:16

    Od przed pandemia pękł mi ząb zarejestrowałam się na NFZ do doktor Kaczyńskiej, niestety nie jest wizyta możliwa. Ząb jest pęknięty i jest jego pół. Od wczoraj jest nei sowity ból środki przeciw bolwoe typu dexak, solpadeina nie pomagają, konsultacja telef. Do pogotowaia na roatuszeoej. Przepisała mi pani clindamycin 600 wzoel o 9 pierwsza tabl. Ból nie ustępuje. A do seba nei da się dotknoc.

    Reply →
    • Posted by dentysta24h.olsztyn.pl on 09/04/2020, 20:44
      in reply to Mirella Zaborska

      Proszę zwiększyć dawkę Clindamyciny – co 8 godzin jedna tabletka. Kiedy będzie już lepiej, można brać co 12 godzin i trzeba dalej brać lek przeciwzapalny. Życzymy dużo zdrowia i wytrzymałości

      Reply →
  • Posted by Malgorzata on 25/04/2020, 15:13

    Witam,mam pytanie odnośnie konsultacji telefonicznej,czy dostanę e receptę gdy zadzwonię na pogotowie stomatologiczne bez wizyty? Zrobiło mi się zapalenie i ból jest nie do zniesienia ,leki nie pomagaja. Pozdrawiam

    Reply →
  • Posted by Beata Zaborowska on 14/08/2021, 09:20

    Witam.We wtorek 11 sierpnia miałam zatruty ząb.Od wczoraj boli dziąsło i ząb przy nadgryzaniu.Mój dentysta jest na urlopie.Co powinnam zrobić w zaistniałej sytuacji?Czy wystarcza leki przeciwbólowe?

    Reply →

Leave a reply

Cancel reply

Photostream